Paul Brunton: India titkai
Ahány
ember, annyiféle sors, karma, és sok-sok élet maga mögött és előtte is.
Én ebben hiszek, bár nem vagyok vallásos ember. Lehet, hogy talán éppen
ezért, meg az eddig megélt tapasztalatok által pár évvel ezelőtt
érdekelni kezdett ez a téma. Leginkább a keleti misztika alapelvei
érintettek meg. Eckhart Tolle könyvei, előadásai a valódi én, az önvaló
természetével ismertettek meg. Általa hallottam Srí Ramana Maharsiról,
aki Paul Bruntonra is nagy hatást gyakorolt. Az 1930-as évek elején
került sor indiai útjára, amely megváltoztatta az életét. Erről az útról
szól könyve.
Paul Bruntont, az angol újságírót, már
gyerekkorában vonzotta a kelet világa. Már felnőtt ember, amikor egy
könyvkereskedőnél összetalálkozik egy indiai férfivel. Találkozásaik
során az idegen szívesen mesél Indiáról, a jógikról, a szent emberekről,
akik a világtól elvonultan élnek. Egyrészt az idegen kultúra és nép
megismerése, másrészt a szellemi keresés is egyre inkább vonzza India
felé:
"Arra gondolok, hogy ha
India olyan nagy embereknek adott egykor hazát, mint a risik, s barátom
állítása szerint még ma is él ott egynéhány ilyen ember, akkor a keresés
fáradságát bizonnyal busásan megjutalmazza a bölcsesség, amelyet tőlük
tanulhatok. Meglehet, hogy általuk olyan megértést és elégedettséget
nyerhetek, aminőt eddig az élet megtagadott tőlem. De még ha
hiábavalónak bizonyul is a keresésem, az utazás akkor sem lesz egészen
haszontalan. Mert azok a furcsa emberek, a jógik, varázserejükkel,
titokzatos gyakorlataikkal és különös életmódjukkal egyre inkább
felgerjesztik kíváncsiságomat. Az újságírás köszörűköve rendkívül élesre
fente érdeklődésemet a szokatlan dolgok iránt. Magával ragad a kilátás,
hogy oly kevéssé járt ösvényeket kutathatok át. Elhatározom, hogy
vágyamat a legteljesebb mértékben valóra váltom, s mihelyt alkalom
kínálkozik, hajóra szállok India felé."A
könyvből nem derül ki, hogy mennyi ideig tartózkodik Indiában, de
minden bizonnyal hónapokig. Bejárja keresztül-kasul a szegény és
elmaradott, kontinensnyi országot. Utazik vonaton, ülés nélküli ökrös
szekéren és gépkocsin is.
Már megérkezésekor, a szállodában
megismerkedik egy egyiptomi, gondolatolvasó mágussal. (A legtöbb érdekes
ember, akivel útja során kapcsolatba kerül, mesél előéletéről is, hogy
hogyan lettek jógik, mesterek.) Aztán találkozik a fura Meher Babával,
aki némaságot fogadott addig, amíg a világ megváltójaként el nem jön az ő
ideje. Hazrat Babadzsan, az idős fakír nő következik, majd Brahmán, a
jógi. Ő avatja be Bruntont a jógagyakorlatok világába, beszél arról,
hogy hogyan lehet a testet uralni, sok gyakorlatot bemutat. Szabályozni
képes a lélegzetét, szív- és érverését meg is állítja, Brunton nem kis
döbbenetére. A Bölcs, Aki Sohasem Beszél, egy magányos remete, aki a
világtól elvonulva egész nap önkívülethez hasonló állapotban ül egy rét
közepén álló házában. Összehozza a sors Sri Sankarával is, Dél-India
sokat utazó szellemi vezetőjével.
Természetesen
útjába akad nem egy szemfényvesztő fakír is, ál-jógi, vagy éppen
hamuval bekent testű vezeklő. Mivel igen kritikus szemmel,
fenntartásokkal szemlél minden ismeretlen tant, mutatványt, és annak
előadóját, a kevésbé hiteles, talmi élmények alkalmanként
elkedvetlenítik, csökkenteni látszanak a legfőbb mester megtalálásába
vetett hitét.
Ami a nyugati világban a különös véletlen hatásának
lenne elkönyvelve, Indiában sorszerűnek látszik. Mégpedig oly módon,
hogy több körülmény is arra készteti Burtont, hogy látogasson el egy
szintén a világtól elvonult emberhez, a dél-indiai Arunachala-hegyre
(Szent Jelzőtűz Hegye) Maharisi mesterhez.
A könyv írójának ilyen látogatásokhoz kapcsolódó, Indiában szerzett tapasztalataként két érdekesség:
"(...)
ősrégi szokás, amely megkívánja, hogy ha az ember valami szellemileg
kiváló személyt látogat meg, némi gyümölcsöt, virágot vagy édességet
ajánljon fel.""(…)
fölemelt kézzel, tenyereimet összetéve üdvözlöm a jógit. Ennek az
általános hindu köszöntésnek jelképes értelmét a nyugati elme bizonyára
furcsának találná. Mert a mozdulat jelentése ez: „Az én lelkem és a te
lelked: egy!” "Tehát megérkezik Maharisihez Brunton, és
először az útja során, valami különös dolgot fedez fel a mester
közelében, aki csendben, mozdulatlanul ül tanítványai körében:
"(...)
csak a második órában eszmélek rá arra a csöndes, ellenállhatatlan
változásra, amely bennem végbemegy. A kérdések, amelyeket útközben oly
körültekintő gonddal fogalmaztam meg, egyenként kihullanak elmémből.
Mert most úgy érzem, hogy egészen mindegy, vajon fölteszem-e a
kérdéseket vagy sem, s mintha egészen mindegy volna, hogy megoldom-e a
problémákat, amelyek eladdig rám nehezedtek. Csak annyit tudok, hogy a
nyugalomnak valami csöndes folyam árad közelemben, valami nagy békesség
hatol be lényem mélyébe, és gondolatokkal agyongyötört agyam mintha
lassanként megnyugodnék.Mily
kicsinyeseknek tűnnek föl azok a kérdések, amelyeket oly gyakran
vetettem föl magam előtt! Mily szűkre zsugorodik az elvesztett évek
panorámája! Hirtelen támadt világossággal eszmélek rá, hogy az ész maga
teremti meg tulajdon problémát is, s aztán szerencsétlenné teszi magát
azzal, hogy meg akarja oldani őket."Brunton minden
szellemi vezetőnél a tapasztaláson keresztüli megvilágosodást keresi.
"Lelkialkatom olyan, hogy nem tudok hinni, mielőtt bizonyítékot
nyernék." Jó pár kérdést intéz a tartózkodása során Maharsihoz is, vajon
mi vinné közelebb a megvilágosodáshoz. Maharsi arra biztatja, hogy
egyetlen kérdésre keresse a választ, lecsendesítve az elméjét, befelé
vizsgálódva: Ki vagyok én?
Bizonyos szűk időkeret letelte után innen
is tovább áll Brunton, hogy további érdekes személyeket ismerjen meg, s
megtalálja az arra legérdemesebb szellemi vezetőjét.
További
utazása során előbb találkozik egy fakírral, aki rudakkal szúrja át
saját arcát, és még szemgolyóját is kiveszi. Aztán Rámakrisna, az
emberfölötti szellemvilág utolsó nagy képviselőjének még élő, idős
tanítványa fogadja bizalmába. Megismer egy olyan jógit, aki savat,
mérgeket képes nyelni anélkül, hogy bármi baja esne. E csodával felérő
képességekre az orvosok sem tudnak magyarázatot adni. A következő
találkozás sem lesz kevésbé különös Brunton számára. Visudhánanda, a
benáreszi csodatévő bármilyen illatot képes egy zsebkendőben létrehozni a
napfény segítségével. Ugyanezzel a módszerrel - ha csak fél óra erejéig
is - halott verebet kelt életre. Szudhei Babu, az asztrológus
visszaidézi Brunton múltját, és jósol a jövőjéről, beavatja a tibeti
jógarendszer, a Brahma Cinta tanaiba is.
Eljut Brunton egy telepre
is, amely egy kisebb várossá kezdi kinőni magát. Vezetője Szahábdzsi
Maharádzs, aki Dajalbágh alapítója. Ez a maga nemében egyedülálló,
önellátó közösség a világtól való teljes elvonulás helyett munkával
tölti ideje nagy részét, miközben próbálnak szellemi fejlődésben minél
magasabb fokra eljutni. Leegyszerűsítve azt mondhatnánk, hogy Maharádzs a
jógát összekapcsolta egy modern város gépesített civilizációjával.
"Az
emberi természet is háromszoros összetételű: szellem, értelem és test.
Ezért vannak műhelyeink és majorságaink a testi munka céljaira,
kollégiumaink az értelem fejlesztésére és végül csoport-összejöveteleink
a szellemi tevékenységre. Így törekszünk minden egyén harmonikus és
mindent felölelő fejlesztésére. De a legnagyobb súlyt a szellemiségre
helyezzük, és testvéri közösségünk minden tagja azon van, hogy bárhol is járjon, szabályosan elvégezze a maga jógagyakorlatait."(Kíváncsi
voltam a könyv elolvasása után, vajon azóta mi lett ezzel a
közösséggel, valódi várossá fejlődtek-e, de az interneten nem
találkoztam még csak a nevével sem Dajalbágh-nak.)
Amikor
elérkezett a hazautazás ideje, Brunton némileg elcsigázottan vette
tudomásul, hogy bár sok különös szerzeménnyel hozta össze a sors,
keresése mégsem járt igazi eredménnyel. Még egyszer végig gondolja, hogy
ki volt rá a legnagyobb hatással, és akkor újra eszébe jut Maharisi.
Szíve mindenáron azt sugallja, hogy keresse fel, ne utazzon még haza. Az
ész és a szív vívódásában az utóbbi kerekedik felül, megérlelődik benne
az elhatározás, hogy tanítványa akar lenni. Újra útra kel, és ezúttal
az első alkalomnál jóval hosszabb időt tölt el Maharisi mellett. Újabb
tartózkodása alatt a mestere közelében szellemi elragadtatásban átéli a
gondolat nélküli létben, a valódi énjében való időzés, a valódi
önmegismerés élményét. Minden további kétkedése és kérdése feleslegessé
válik, szellemi útján hazaérkezett, keresése eredményre vezetett.
Elutazása előtt így összegzi érzéseit:
"Csöndes
elégedettség tölt el, mert a szellemi bizonyosságért vívott csatámat
megnyertem, és megnyertem anélkül, hogy a szememben annyira becses
ésszerűséget föláldoztam volna a vak hiszékenységért."Az
1930-as években, amikor először megjelent ez a könyv, sokkal
érdekesebbnek tűnhetett, mint ma olvasva. Ma már nyugaton is népszerű a
szellemi és testi egészség, a jóga kultúrája, számtalan jógaközpont
működik. Igen elterjedtek és széles körben hozzáférhetőek a keleti
misztikával kapcsolatos könyvek és előadások is.
A könyv
olvasmányosságát tekintve voltak benne számomra kissé unalmasnak
mondható részek, döcögős leírások. Nem tudta a figyelmemet végig
egyformán fenntartani a téma iránt, pedig érdekel és nyitott vagyok rá.
Ezt
leszámítva azonban aki még csak most ismerkedik a témával, érdekli a
kelet világa, esetleg szintén "kereső", annak érdemes kezébe vennie e
könyvet.
Kapcsolódó hírek:
Indiáról - egy kis történelem
ISMERTETŐ - Az indiai konyháról
ÜNNEPEK - Durgá puja - Buddha Purnima- Balarama megjelenési napja
ÜNNEPEK - Gaura-purnima - Dzshulan Játrá (Hintafesztivál)