Szeretettel köszöntelek a India klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
India klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a India klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
India klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a India klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
India klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a India klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
India klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Végre szabadulunk a határcsapdából, nyílik a sorompó, indulunk, most már Pandzsáb
területén folytatjuk utunkat. A vadul nekilóduló szikh sofőrök
felszabadultan, kéjes vigyorral röhögnek rám. Értetlenül húzom fel
szemöldököm, de végtére is ők vannak itthon. Pandzsáb a szikhek hazája, az enyém pedig a távoli Magyarország.
Életveszélyesen száguldanak el mellettünk a leszorítóst játszó
teherautók. Mi sem cammogunk. Vezetőnk új erőre kapott, talán a
várakozástól, de az is lehet, hogy a forró tejes teától. Padlóig nyomja a
gázpedált. Egy szembejövő autóbusz letépi buszunk visszapillantó
tükrét. Csikorog a fék, radíroznak a gumik, előre lódulunk, majd hátra.
Mindenki felébred. Mi történt? - kérdezi a kopasz olasz barátjától. A
másik busz is fékez. Teljes szélességében elállják az utat, amiből aztán
pillanatok alatt óriási tumultus lesz. Kiszállnak a pilóták, mint két
harci kakas, fenyegetően közelítenek egymáshoz. A mi megtermett szikh
sofőrünk teli szájjal üvölt kollégájával, aki - alacsonyabb
súlycsoportba tartozó hindu lévén - valamit motyog a bajusza alatt,
talán azt, hogy „ksamá”, azaz bocsánat. A dudakoncerttől nem értek egy
szót sem, a mozdulataik azonban beszédesek. A szikh után már a hindu is
hadonászik. Mintha csillapodna a két indiai dühe, a szikh befejezésül
még vállon taszítja a hindut, s ezzel elintézték egymás között az ügyet.
A rövid intermezzónak vége. Ismét indulunk, nagy gázzal dühösen, előre.
Az érdekfeszítő színjáték alaposan kiébresztett, s újra a Magasztos
jár az eszemben. Félek, hogy a Gita már kényszerképzetemmé vált, most a
jógával kapcsolom össze. Kevesen tudják, hogy Indiában a Gitát méltán
tartják a Jóga tankönyvének, benne ugyanis nyomon követhető az indek
idealista filozófiai rendszere, miszerint az ember tökéletes fizikai és
szellemi koncentrációval transzcendens, azaz természetfeletti képességek
birtokába juthat, s egyesülhet Bráhma istenséggel. „Szandzsaja szólt:/
Ahol a jóga-szent Krisna/ s Prithá ijász-fia vigyáz,/ ott örök győzelem,
jólét, / fény s bölcsesség virul, hiszem.” Ezzel ér véget a legszentebb
titkos oktatás, a Magasztos Szózata.
Az útelágazást elhagyva, valamelyest ritkul a forgalom. Sofőrünk
mintha versenyre kelne az idővel, sőt utol akarná érni azt,
megtáltosodva a lehető legnagyobb sebességre kapcsol. A rozoga busz
nehezen viseli el a terhelést, kínlódva reszket minden eresztékében.
Faljuk a kilométereket. Az ablakon túli sötétségből egy morzsányi képet
próbálok kihámozni Pandzsáb
dúsan termő mezőiből, bővizűen hömpölygő folyóiból, de mindhiába
meresztgetem szemeim, nem látok semmit sem, csupán a horizont fölött
pislákoló csillagok rezegnek rendíthetetlenül.
A pandzsáb
szó jelentése, öt víz, ezért Pandzsábot az öt folyó földjeként
emlegetik. Mivel Indiában minden ellentmondásos, bonyolult és furcsa,
ezért e vidék elnevezése is kiegészítő magyarázatra szorul. Pandzsáb
földjét eredetileg nem öt, hanem hét folyó vize öntözte, ám valamilyen
megfontolásból a névadók csak az Indus mellékfolyóit (Dzselum, Csenab,
Ravi, Beász, Szatledzs) vették figyelembe, s a folyók számsorából
kihagyták a két szakrális folyamot, az Indust és az azóta már kiszáradt
Szaraszvatit. Pedig egykoron mindkét folyó nagy tiszteletnek örvendett. A
védikus irodalomban a szakrális Indus olyan gazdag folyamként szerepel,
mint akinek sok lova, szekere, ruhája, aranya és gyapjúja, sőt utódja
is van, ugyanis az Indus szülöttjének tartották a legszentebb folyónak
titulált Szaraszvatit. A Rig-véda három himnuszán keresztül méltatja és
magasztalja a Szarasztvati élelmet adó, magzatot alkotó, utódokat nemző,
életerőt biztosító, halhatatlanságot garantáló áldásos bő vizét.
Szaraszvatit, mint Bráhma isten feleségét, a bölcsesség és az
ékesszólás istennőjeként említik, később pedig, mint Visnu hitvesét
dicsőítik bájos szépségéért, finom egyszerűségéért és tiszta
fehérségéért. Szaraszvatinak tulajdonítják a szanszkrit nyelv
megteremtését és a dévanagari írás megalkotását, sőt mindezeken fölül ő a
tudományok és a művészetek patrónusa, a dalnokok oltalmazója, az
ellenségek elpusztítója és Indra isten meggyógyítója.
Egy újabb útelágazás újabb döntési lehetőség elé állítja vezetőnket,
hogy kiválassza az úti célunknak megfelelő, helyes útirányt. Balra az
út letér Amritszár irányába, mi pedig észak felé tartva, egyenesen
folytatjuk utunkat. Sofőrünk nem hezitál, tudja, mit csinál, jól
ismerheti a tájat, biztos kézzel fogja a volánt, rutinosan uralja
járművét. Vezetésén érződik, hogy ezt az utat már jó párszor végigjárta,
s csukott szemmel is rátalálna Dzsammura, a legközelebbi jelentős
állomásra.
Következtetésemtől megnyugodva, más irányba fordul a figyelmem. Az
Amritszár felé igyekvő kocsikat mustrálom irigykedve. Csak most bánom
igazán, hogy a mostani zavargások miatt elérhetetlen számunkra a szikhek
szent városa, Amritszár. Pedig tudom - a képekkel illusztrált úti
beszámolok alapján - maradandó élményt nyújtana a színarannyal bevont
Arany-templom, a fehér márvánnyal és díszparkkal szegélyezett
Nektár-medence, a számos szent ereklyét őrző Halhatatlan Trónja és a Guru Nának életét
bemutató, freskókkal ékesített Bábá Atal tornya. Kétségtelen azonban,
hogy a legjobban az ötödik Guru, Ardzsun Dev által épített és az azóta
több véres eseményt megért Arany-templom izgatja fantáziámat. A templom
viharos története során, hol bosszútól indíttatva robbantották fel, hol
megtorlás gyanánt rombolták le, aztán mindig helyreállították.
Az 1984-es amritszári vérengzés során, Indira Gandhi utasítására a
kormánycsapatok tankokkal körülzárták és megostromolták a templomot, a
kétnapos harcban közel hatszáz embert mészárolták le, beleértve a
szentélyben tartozókat is. A szélsőséges szikh vezért, Bhinraválét pedig
kivégezték. Válaszul a történtekre a szikhek erőszakra-erőszakkal,
gyilkosságra-gyilkossággal vágtak vissza. A véres ostrom után, alig négy
hónappal két szikh testőre megölte Indra Gandhit. A miniszterelnök
halálhírére elemi erővel tört ki a háborúskodás. Delhi utcáin vér folyt,
a hinduk felgyújtották a szikhek üzleteit, gépkocsijaikat. Amikor hírül
adták az újságok, hogy végrehajtották a halálos ítéletet az
elnökgyilkos testőrökön, a szikhek egyszerre és valamennyien fekete
turbánt kötöttek.
Valamikor itt Pandzsábban jól megfértek, s békében éltek egymás
mellett a hinduk és a szikhek. Az idilli békességnek ékes bizonyítéka,
hogy a szikhek Arany-temploma hindi nevén, Harimandirként vonult be a
köztudatba s vált ismertté. A két különböző vallás sokáig nem jelentett
problémát, miért is hadakoztak volna egymással, hisz mindnyájukat Pandzsáb
gazdag földje szülte, együtt gürcöltek a megélhetésért, a nyelvük közös
volt, kialakultak köztük szerelmek, házasságok köttettek, barátságok
szövődtek. Egy időben sok hindu tért át a szikh vallásra, vagy a
legidősebb fiú tette magáévá az új hitet. A hinduk szívesen látogatták a
gurudvarákat, a szikh templomokat, hogy ott tanulmányozzák a szent
Gránt Száhibot. A szikhek pedig - bár vallásuk nem tiltja a húsevést- a
hinduk iránti tapintatból és tiszteletből tartózkodtak a szent állat, a
tehén megölésétől.
Észrevétlenül elaludhattam, hogy meddig, hosszasan vagy talán
percekig bóbiskoltam, teljesen mintegy. Ezen az éjjelen mintha megállt
volna az idő, múlását nem érzékelem. Izzadtan szorongatom a koszos,
sprőd függönyt. Apró tűszúrások zsibbasztják elgémberedett lábam. Az
alvás még törődöttebbé tett, de amikor végre sikerül erőszakot vennem
magamon és felnyitom a szemem, a rég várt látványtól azonnal kiébredek.
Pirkad, némán ujjongok, végre itt a hajnal, közeledik a reggel. A
hosszúra nyúlt éjszaka sötétjét most törik meg a keleti égbolton felkelő
Nap első sugarai. A kedves, meleg fény pillanatok alatt rózsaszínbe
öltözteti a tájat, a végeláthatatlan síkságot. Lehet, hogy csak
képzelgek, de mintha a távolban már derengenének az óriássá nőtt
hegycsúcsok, s ezután rögtön megpillantom az első valóságos,
szorgalmasan dolgozó kis traktort.
(www.rostaerzsebet.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Pandzsáb (ਪੰਜਾਬ) északnyugat-indiai állam.
BÚÉK!!
Pókháló....
INDIA ÁLLAMAI